NA CO HRAJÍ MISTŘI KYTAROVÉHO TÓNU

         (Přes rameno s Mirkem Linhartem)

 

         Existuje spousta vynikajících hráčů, kteří disponují skvělým zvukem a dokonalou technikou. Ale hovoříme-li o jejich hře, používáme i pro ně "srovnávací konstanty" typu : "on hraje hendrixovsky", "má zvuk jak SRV" , "hrál knopflerovskou kytaru", apod. Dalším  mistrem, kterého řadíme k těmto konstantám je velikán kytarového tónu

 

         CARLOS SANTANA

 

         Kdosi o něm řekl, že je ideální kombinací oduševnělosti a smyslnosti. Jeho hudba  je a vždy byla plná ohně a vášně, radosti i bolesti, pokory před Věčností a krásou. Santana dokáže v posluchačích vyvolat intenzívní citové prožitky - člověk by plakal a smál se najednou, tají se dech a přichází tlak v okolí žaludku (tam, kde je cítit duše). Jste-li zamilovaní a máte-li pocit, že vám slova nestačí, pusťte své milé Carlose Santanu a On vše řekne za vás! Jeho nezaměnitelnými výrazovými prostředky jsou kombinace latin hudby a blues a především nádherný kytarový tón, s nímž zachází jako zpěvák s hlasem. Má úžasnou kontrolu nad každou notou od úderu trsátka do struny až po její doznění. - Jeho kytara opravdu zpívá. Nástroje, které k "zážehu ohně" používá se nikterak dramaticky během jeho dlouhé kariéry nezměnily.  U kytar preferuje  sustain, tudíž  převážně hraje na masivní  nástroje s tlustšími krky, osazené  humbuckery a od zesilovačů chce hutný, kulatý, šťavnatý zvuk. V 60.tých a  do poloviny 70.tých let používal kytary Gibson SG, Gibson Les Paul,  potom Yamaha, designované podle Santanovy objednávky a od roku 1979 hraje na Paul Reed Smith. Jedná se o verze speciálně vyrobené pro C.S., které mají krk "tlustej jak baseballovou pálku", kratší menzuru (24,5 "- standard PRS je 25") a zkrácené tělo. Osazené jsou snímači PAF humbucker. Tyto nejstarší nástroje, vyrobené v době, kdy firma PRS ještě nerozjela masovou výrobu, má Santana nejraději. V současné době (album Supernatural) hraje též na signované modely Paul Reed Smith  se speciálně navinutými snímači PRS. U kobylky je to Dragon  humbucker a u krku Santana model humbucker. Okrajově též používá svůj starý Fender Strat ´57 - maple neck . Preferuje poniklované struny o tvrdosti .009- .042 (momentálně hraje na zn. D´Addario ) a trsátka heavy nylon, veliké, trojúhelníkové (jak tortilla chips). Jeho oblíbenými zesilovači jsou Mesa /Boogie , Fender Twin Reverb  a Marshall. Na koncertech v 80. a 90. letech používal Mesa/Boogie  Mark IV  hlavy s open back Boogie cabinety, osazenými   jedním 12" Altec reproduktorem  a když chtěl masivnější zvuk, přepínal na 100W Marshally se 4x12 " Marshall cabinety. Co se týče efektů, používal Morley Mutron wah, Boss DD-3 delay, Boss nebo Ibanez chorus,  Boss OC -2 octaver a Chandler Stereo Digital Echo. Při natáčení si Santana pečlivě hlídá, aby se zvuk z jeho zesilovačů dostal pokud možno beze změn  do pásu.  Kvůli tomu si do studií bere kromě svých nástrojů i řadu mikrofonů a věnuje spoustu času i jejich umísťování. Kromě mikrofonů v "blízkých pozicích"  u reproduktorů dává citlivější mikrofony do různých i vzdálenějších míst v místnosti, kterými snímá přirozenou ambienci (dozvuk). Tím získává co nejpřirozenější zvuk při nulových korekcích bez použití digitálních efektů, které zvuk obvykle komprimují a ztenčují. (Tento styl práce u nás znám ze studia Sono- zdravím p. Cimfeho!)  Při natáčení svého zatím posledního skvělého alba Supernatural  spolupracoval  Carlos Santana s bývalým kytarovým technikem  Stevie Ray Vaughana  René Martinézem. Používal Mesa/Boogie MK I comba  s jedním 12" Altec reproduktorem , comba Fender Twin Reverb   blackface a  šest  100W Marshallů ze 70. let s 4x12" cabinety. Santana hrál přes všechny tyto aparáty najednou (!). Ideální zvuk pak hledali  v kombinaci zvuků z jednotlivých zesilovačů. Z efektů  užil pouze wah-wah, pružinový reverb z Twinů a Boogie  a reissue Ibanez  TS-9 Tube Screamer na prodloužení sustainu  Strata ´57(-doporučení René Martinéze). Toto  jsou ale pouze  technické prostředky  a nemá smysl jejich  význam přeceňovat. Carlos Santana odpovídá na otázky, týkající se typů  kytar, reproduktorů, strun apod. takto: " Ne, člověče, v tom to není - je to tón. A do toho tónu je třeba dostat pět věcí! Jsou to: duše, srdce, mysl, tělo a ´cojones´  - dohromady dávají jeden tón!" V těchto slovech je hluboká pravda. - Prostě, vážení kolegové, je to všechno  " v  ´cojones´  "!

 

         Sólová discografie :

Santana (1969)

Abraxas (1970)

Carlos Santana and Buddy Miles : Live! (1971)

Third Album (1972)

Caravanserai (1972)

Love, Devotion, Surrender (1973)

Welcome (1973)

Lotus (1974)

Greatest Hits (1974)

Illuminations (1974)

Barboletta (1974)

Amigos (1976)

Festival (1977)

Moonflower (1977)

Inner Secrets (1978)

Oneness : Silver Dreams Golden Realities (1979)

Marathon (1979)

The Sound Of Santana (1980)

The Swing Of Delight (1980)

Zebop ! (1981)

Shango (1982)

Havana Moon (1983)

Beyond Appearances (1985)

Freedom (1987)

Blues For The Salvador (1987)

Viva Santana (1988)

Persuasion (1989)

Spirits Dancing In The Flesh (1990)

Milagro (1992)

Sacred Fire : Santana Live In South America (1993)

Santana Brothers (1994)

Dance Of The Rainbow Serpent (1995)

Best Ballads (1996)

The Ultimate Collection (1999)

Supernatural (1999)

 

Zpět  http://www.tady.cz/melouni/default.htm

* Kurzy * Akcie * Práce * Zájezdy * Zájezdy * Meteobox * Auto *