Předností pancéřované octavie je nenápadnost

PROFIL AUTA

Na moskevském podzimním autosalonu překvapila Škoda Auto "obrněnou" octavií. Pancéřované auto vzbudilo v zemi s vysokou kriminalitou pochopitelnou pozornost. Na první pohled se tato octavie vůbec neliší od standardních modelů. Konstruktéři zcela běžnou podobu vozu dokumentují jedním trikem. Pancéřované auto postaví tak, aby kolem něj návštěvníci museli jít. Pak se zeptají, jak se jim "obrněné" auto líbilo. Téměř nikdo netuší, že toto výjimečné vozidlo již spatřil. Tuto nenápadnost považují jak konstruktéři, tak zákazníci za značnou přednost. Vůz neupoutává zbytečnou pozornost a neprozrazuje své speciální vlastnosti, což má pochopitelně svůj nezanedbatelný význam.

  Už na základním stupni obrany (tzv. B4) odolá pancéřovaná octavia krátkým zbraním. Sklo udrží i první ránu z kalašnikova (440 m/s). Obrněný vůz inspirovala práce na vládní limuzíně. Automobily pro politické činitele jsou leckdy vyžadovány také ve speciální úpravě. Při vývoji tohoto typu spolupracovala Škoda Auto s přeloučským podnikem SVOS, zkušenosti však poskytli také konstruktéři z koncernu VW. Obrněnou verzi totiž má jak Audi (A6), tak VW (Passat).

  Konstruktéři se kromě vlastního pancéřování a dalších neobvyklých úprav museli vypořádat s mnohem vyšší hmotností vozu. "Zatížení podvozku se zvýšilo o 230 kg. Vůz je dimenzován - podobně jako vládní octavia - pro čtyři osoby, předpokládá se také menší zatížení zavazadlového prostoru. Kvůli zvýšení hmotnosti byly na podvozku změněny tlumiče a pružiny," vysvětluje Pavel Vokál, vedoucí tohoto projektu. Vůz může být dodán s výkonným přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 110 kW nebo turbodieselovým agregátem TDi o výkonu 81 kW. Oba motory mají dostatečnou sílu na to, aby si poradily s vyšší hmotností vozu, takže neutrpěla ani nejvyšší rychlost, ani akcelerace automobilu. K posílení odolnosti vozu byly použity tři druhy materiálů. Standardní okna nahradila jedenadvacetimilimetrová vícevrstvá skla od firmy Isoklima; seznam zbraní, jimž odolají, obsahuje mj. také pistole Magnum (.357,.44), Tokarev /7.62) a také devítimilimetrovou pistoli Makarov. Sklo odolá také první ráně z kalašnikova, kdy rychlost střely je 440 m/s. Na pancéřování byla použita balistická ocel a rovněž aramidy, což jsou kevlarová vlákna používaná na neprůstřelné vesty. Základní bezpečnostní výbavu lze doplnit o další prvky. Speciální ochrana kol umožňuje dojezd po prostřílení pneumatik 3, 15 nebo 30 až 50 kilometrů. Vůz může dostat podvozek chráněný proti granátům a pěchotním minám, rovněž lze provést ochranu palivové nádrže proti prostřílení. Auto může být vybaveno jakousi aktivní ochranou - dokáže vyrobit vlastní kouřovou clonu. Vzhledem k výbavě Laurin a Klement je pancéřovaná octavia dodávaná ve velmi luxusním provedení. Volit se dá mezi mechanickou a automatickou převodovkou. Ve standardu je klimatizace, elektrické ovládání různých prvků výbavy, předpokládá se kožené čalounění a řada dalších špičkových prvků. Provedena byla také přípravná montáž pro radiotelefon a radiostanici.

  Prioritou při vývoji byla bezpečnost celé posádky. Z toho důvodu byl balistické prověrce podroben celý automobil. "Prototyp absolvoval na polygonu náročný test, při kterém bylo najeto 100 000 kilometrů. Po této jízdní zkoušce bylo auto podrobeno zkoušce balistické. Od válečných dob je to asi první automobil na našem území, který byl doslova rozstřílen. V závěrečných zkouškách bylo vystřeleno do vozu 150 střel a automobil vyhověl z 98 procent balistickým zkouškám," shrnuje výsledky Pavel Vokál. Mladoboleslavská automobilka se tak zařadila mezi relativně malou skupinu výrobců, kteří nabízejí podobně vybavená auta. V Moskvě vystavovaly ještě BMW, Audi a Volvo, ovšem srovnatelné modely vyjdou nejméně o třetinu dráž. BMW pětkové řady přijde na 171 000 marek, zatímco pancéřování na octavii stojí v základní verzi 80 000 marek. Připočteme-li k tomu ještě 35 000 marek za vůz, tak je vidět značný rozdíl v tom, kolik zaplatí zákazník za speciálně chráněnou octavii ve srovnání s dalšími značkami. Škoda Auto je však schopna kromě vozu v tomto základním stupni obrany připravit auta odolná mj. vůči samopalům.

ŠKODA OCTAVIA 1.8 B4

Rozměry: 4511x1731x1429 mm
Motor: zážehový dvacetiventilový čtyřválec o objemu 1781 cm3 (110 kW)
Nejvyšší rychlost: 217 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
Spotřeba: 0,9/6,2/7,9 l na 100 km
Zavazadlový prostor: 530 l
Objem palivové nádrže: 55 l
Základní cena: 115 000 DEM

Tomáš Pudil


 






* Kurzy * Akcie * Práce * Zájezdy * Zájezdy * Meteobox * Auto *